Stiahnuť celú publikáciu: Inflačné činitele svetovej ekonomiky a opatrenia proti ich dopadom
V nedávnej histórii sa odohrali udalosti, ktoré vytvorili umelý nedostatok ropy v niektorých krajinách. Rozpad Sovietskeho zväzu znamenal, pre krajiny závislé od dodávok ropy z tejto krajiny, akútny nedostatok palív. Počas jeho existencie fungoval export ropy, ako zdroj zahraničných devíz a zabezpečoval barterovú výmenu ropy za nedostatkový tovar. Krajiny ako Severná Kórea a Kuba sa stali príkladmi tvrdého dopadu nedostatku ropy na poľnohospodárstvo, intenzívne využívajúcom uhľovodíkové palivá a deriváty.
Po tom, čo bol Kórejsky polostrov rozdelený na dve krajiny – Severnú
a Južnú Kóreu, sa Kórejská ľudovodemokratická republika zamerala na
zrýchlenú industrializáciu. Už pred rozdelením mala KĽDR oveľa lepšiu
priemyselnú bázu, než jej agrárne zameraný južný sused a veľké zásoby
uhlia. Na druhej strane jej chýbala úrodná pôda. Industrializácia krajiny
a militarizačné zameranie ťažkého priemyslu umožnili intenzívny rozvoj priemyselnej
bázy a rovnaký prístup bol aplikovaný aj v procesoch poľnohospodárstva.
Severná Kórea toto odvetvie orientovala rovnakým smerom, ako ostatné
priemyselné krajiny, teda k energetickej náročnosti, intenzívnemu
využívaniu umelých hnojív a ropných derivátov. Aj napriek tomu, že krajina
mala bohaté zásoby uhlia a rozvinutú hydroelektrickú infraštruktúru,
nevlastnila zásoby ropy a bola odkázaná na jej import. V roku 1990,
importovala 18,3 milióna barelov ropy z Ruska, Číny a Iránu
(Pfeiffer, 2006, s. 43). V dôsledku rozpadu Sovietskeho Zväzu klesli dodávky
o 90% a v roku 1996 sa stále pohybovali na úrovni len 40%
importu roku 1990. Drastický nedostatok palív sa prejavil naprieč celou
krajinou a energeticky intenzívna poľnohospodárska výroba bola
postihnutá najviac. Zatiaľ čo priemysel mohol naďalej využívať elektrickú
energiu z vodných a tepelných elektrární, doprava a agrárny
sektor nemali adekvátnu substitúciu. Navyše, pod vplyvom zmien na globálnom
geopolitickom poli, Čína znížila svoje dodávky obilia do KĽDR
z 800 000 ton v roku 1993 na 300 000 ton
v nasledujúcom roku (Boys, 2000).
Nedostatok energií sa prejavil na údržbe infraštruktúry a záplavy
v rokoch 1995 a 1996 zničili mnohé vodné elektrárne, zaplavili uhoľné
bane a poškodili železničné trate. Produkcia stavebných hmôt a železa
klesla na zhruba tretinu, celková spotreba energie v spoločnosti klesla
o polovicu. Elektrická energia pre domácnosti bola dostupná len niekoľko
hodín denne. Moderné industrializované poľnohospodárstvo začalo kolabovať a
tento kolaps si vyžiadal mnoho ľudských životov. Dôsledky tohto procesu boli
znásobené záplavami ničiacimi úrodnú pôdu a infraštruktúru. Ako je vidieť
na obrázku 37, potravinová produkcia sleduje krivku spotreby palív v čase
nárastu aj poklesu ich spotreby. Avšak výpadky palív a záplavy nenávratne
poškodili poľnohospodárstvo do takej miery, že aj po zlepšení situácie na konci
deväťdesiatych rokov, potravinová produkcia za spotrebou palív zaostávala.
Obr.
37: Závislosť severokórejskej potravinovej produkcie na spotrebe palív
Zdroj: Laherrere, 2003
Výsledkom umelo spôsobeného ropného šoku bolo rozšírenie podvýživy,
drastické zníženie životného štandardu obyvateľstva, násilné preorientovanie
pracovnej sily z priemyselnej výroby do agrárnej oblasti a preťaženie
elektrickej prenosovej infraštruktúry. Nedostatok energií postihol produkciu
ryže, ktorá vyžaduje stabilné množstvo vody počas určitých mesiacov
v roku. Priemyselne zameraná Severná Kórea nemala žiadne skúsenosti
s alternatívnym spôsobom hospodárstva. V časoch nedostatku palív
začala intenzívne využívať drevnú hmotu a biomasu, čím odlesnila veľké
plochy. Práve tento krok narušil prirodzené ekosystémy a mal svoj podiel
na zničujúcich záplavách. Agresívna zahraničná politika KĽDR taktiež sťažila
získanie zahraničnej potravinovej pomoci.
Príklad Severnej Kórei prezentuje citlivosť moderného spôsobu produkcie
potravín na nedostatok uhľovodíkových palív. V prvom rade boli postihnuté
strojné zariadenia a mechanizmy na farmách. Nedostatok palív vytvoril
situáciu, v ktorej farmy mali k dispozícií všetky potrebné stroje ale
chýbala im energia na pohon. Tá musela byť nahradená prácou ľudí
a zvierat, čo vytvorilo dodatočný tlak na spotrebu potravín a krmív.
Spotreba hnojív bola znížená na jednu štvrtinu (Pfeiffer, 2006, s. 46). Pôda
zaťažená intenzívnym hospodárstvom vyžaduje neustály prísun nových minerálov
a živín vo forme hnojív. Bez ich dostatočného množstva pôda rýchlo
degraduje. Výnosy úrody každým rokom klesajú a pôda sa stáva sterilná.
Nedostatok energie na zavlažovanie rovnako negatívne ovplyvňuje výnosy.
Využitie monokultúr vytvára systémy náchylné na choroby a útoky škodcov.
Rovnaký prístup, aplikovaný bez dostatočného množstva energie a hnojív
vedie k zničeniu pôd a ohrozeniu potravinového zabezpečenia
obyvateľstva, tak ako to dokazuje príklad Severnej Kórei.
Druhou krajinou, ktorá bola rozpadom Sovietskeho Zväzu postihnutá
rovnakým spôsobom ako KĽDR, je Kuba. Kubánska agrárna politika bola, rovnako
ako severokórejská, zameraná na intenzívne využívanie ropy. Navyše, cukor
a jeho deriváty predstavovali pre túto krajinu 75% exportu. Využitie pôdy
na pestovanie cukrovej trstiny bolo natoľko intenzívne, že Kuba musela dovážať
potraviny a krmivo pre zvieratá zo zahraničia. Silné prepojenie Kubánskeho
exportu na socialistické štáty spôsobilo, že po páde východného bloku prišla
krajina nielen o dodávky ropy, ale aj o významných obchodných
partnerov. Krajina pristupovala k agrikultúre rovnako, ako ostatné
priemyselné krajiny. V spotrebe pohonných hmôt na plochu obrábanej pôdy
patrila v Latinskej Amerike medzi popredné štáty, kvôli politike exportu poľnohospodárskej
produkcie. Kubu oproti KĽDR znevýhodňoval fakt, že poľnohospodárstvo nepredstavovalo
len prostriedok pre nasýtenie domáceho obyvateľstva, ale zároveň bolo hlavným
zdrojom devíz tejto krajiny. Na druhej strane, prednosťou Kuby je, že má
dostatok úrodnej pôdy a nachádza sa v teplom klimatickom pásme.
Použitie hnojív, pesticídov a potravy pre zvieratá bolo
zredukované o 80% (Pfeiffer, 2006, s. 57). V dôsledku Kuba nemohla
produkovať dostatočné množstvo cukrovej trstiny a aj keby mala prostriedky
na produkciu, nemala obchodných partnerov. Väčšina potravín, ktoré obyvateľstvo
Kuby spotrebovalo, bolo dovážaných zo zahraničia. Tieto potraviny taktiež
prestali byť k dispozícii. Kubánska vláda nemala na výber a musela
neobrobené plantáže cukrovej trstiny využiť na pestovanie potravín pre domácu
produkciu. Zvolila však odlišný prístup, aký bol aplikovaný v Severnej
Kórei. Zatiaľ čo severokórejská vláda sa pokúšala aplikovať intenzívny prístup,
ako v časoch dostatku energií a hnojív a vyčerpala aj
zostávajúce kapacity a navyše zničila veľkú plochu ekosystémov, Kubánsky
prístup bol úplne opačný. Kuba bola pripravená na situáciu po odbornej stránke.
Vzdelanostná úroveň obyvateľstva bola vysoká, gramotnosť bola na úrovni 98%,
najvyššia v Latinskej Amerike a v krajine pracovalo mnoho vedcov
a expertov v oblasti potravinového výskumu. Kuba mala potrebné
odborne vzdelané ľudské zdroje na konverziu poľnohospodárstva.
Dôsledky krízy boli z počiatku drastické. Priemerný Kubánec
stratil na váhe okolo 10
kilogramov a kalorický príjem na obyvateľa sa
znížil o 36% (Heinberg, 2011, s. 57). Kubánski vedci sa už pred krízou
zameriavali na problematiku erózie a vyčerpávania pôdy intenzívnym
hospodárstvom. Títo však predstavovali menšinu. S príchodom energetickej
krízy však mala Kuba pripravené odborné zázemie a skúsenosti
s organickým a nízko-energetickým hospodárením. Vláda v tejto
krajine zaviedla v počiatkoch obdobia nedostatku palív dve účinné
politiky:
1. vytvorila potravinové programy zamerané na
najzraniteľnejšie vrstvy obyvateľstva – ženy, deti a dôchodcov
2. zaviedla prídelový systém garantujúci každému
obyvateľovi minimálny kalorický príjem
Tieto opatrenia umožnili získať vláde čas na konverziu poľnohospodárskej
výroby a zamedzili nepokojom. Veľké farmy boli rozčlenené na menšie celky,
ktorých hospodárenie prebrali do rúk farmári. Veľké industrializované farmy
nemohli byť využité na nový typ poľnohospodárskej výroby. Ekologické hospodárenie
nie je možné zavádzať na veľkých plochách monokultúr. Nedostatok paliva pre
mechanizmy, nedostatok hnojív a náročné zavlažovanie sú hlavnými
prekážkami. Vláda zaviedla nový program, v rámci ktorého zo 41% štátnej
pôdy boli vytvorené malé družstvá zvané Základné jednotky kooperatívnej
produkcie. V nich sa zamestnalo približne 122 tisíc ľudí. Aby sa
zabezpečila udržateľnosť hospodárenia na pôde a zamedzilo sa je rýchlemu
vyčerpaniu využitím prístupov intenzívneho hospodárenia, členom družstiev sa
zverila zodpovednosť za úrodu. Tí nie sú platení hodinovou mzdou, ale vlastnia
produkciu a zisk si medzi sebou delia. Štát poskytuje semená na sadenie,
poradenstvo a dáva k dispozícií mechanizmy k obrábaniu pôdy.
Taktiež bolo založené Kreditné a kooperatívne družstvo, poskytujúce
farmárom lacné úvery.
Na rozdiel od Severnej Kórei, sa Kubánka vláda rozhodla pod vplyvom
novej situácie zmeniť postupy v poľnohospodárstve a umožnila ľudom
riešiť problémy s potravinami ich vlastnými silami a talentom.
V roku 1993 zaviedla reformy, ktoré zrušili sovietsky centralizovaný model
pôdohospodárstva. Zodpovednosť za pôdu a jej výnosy nesú farmári. Štát
poskytuje pôdu, odborné zázemie a materiálové vybavenie. KĽDR sa držala
autoritatívneho riadenia v oblasti hospodárstva naďalej, aj napriek tomu,
že v procesoch nízko-energetickej produkcie potravín je centralizované
riadenie prakticky nemožné. Intenzívne mechanizované poľnohospodárstvo umožňuje,
aby boli veľké plochy obhospodarované prostredníctvom byrokratického riadenia.
Riešenie problémov s nedostatkom minerálov, výskytom škodcov alebo buriny
je vykonávané aplikovaním chemikálií a mechanizmov. Znalosti v oblasti poľnohospodárstva
sú skôr technického charakteru, než znalosti charakteristiky pôdy, lokálnych
ekosystémov a využitia síl prírody v prospech farmárov. Energeticky
nenáročné hospodárenie naopak vyžaduje, aby farmár dokonale poznal svoju pôdu,
využíval prirodzené správanie ekosystémov vo svoj prospech a zabezpečoval
samoobnovu pôdy. Takýto prístup nevyhnutne vyžaduje decentralizáciu pôdy,
kapacít a pracovnej sily. Na druhej, strane vyžaduje centralizované
riadenie v oblasti celkových potrieb ekonomiky a distribúcie potravín
takým spôsobom aby sa zamedzilo vytvoreniu čiernemu trhu. Úlohou štátu by malo
byť taktiež poskytovanie know how z oblasti ekologického hospodárenia, na
všetkým úrovniam produkcie, ktoré ho potrebujú.
V súčasnosti sa 50-80% zeleniny spotrebovanej v
kubánskych mestách produkuje priamo v nich alebo v ich okolí
(Heinberg, 2011, s. 57). Každý obyvateľ, ktorý chce v okolí miest pestovať
zeleninu má právo na jednu tretinu akra pôdy zadarmo. Systém umožnil populácii
produkovať veľké množstvo potravín pre vlastnú potrebu. Pestovaním potravín,
ktoré si môže obyvateľstvo zabezpečiť svojpomocne, priamo v mieste
spotreby, ušetrilo výdavky na prepravu. Obdobné programy, tzv. záhrady víťazstva,
boli zavedené v USA a vo Veľkej Británii počas druhej svetovej vojny.
Kalorický príjem na osobu na začiatku palivovej krízy klesol z 2908 na 1863
kalórií na obyvateľa, čo predstavuje 36% úbytok. V súčasnosti sa pohybuje
okolo hodnoty 2473 kalórii na obyvateľa (Pfeiffer, 2006, s. 57 ). Produkcia
živočíšnych proteínov je stále nízka. HDP na obyvateľa však rastie stabilne od
roku 1995 a zdravie populácie sa zlepšilo. Kalorický príjem je
o niečo nižší, ako bol pred rozpadom Sovietskeho zväzu, avšak s ohľadom
na podmienky je možno smerovanie poľnohospodárskej výroby a zabezpečenia
výživy považovať za úspech. Zvlášť v porovnaní s hospodárstvom
Severnej Kórei, ktorá čelila rovnakým podmienkam. Treba taktiež uviesť, že Kuba
zvládla konverziu pôdohospodárstva bez pôžičiek od Medzinárodného menového
fondu a Svetovej banky, čo je veľmi dôležitý fakt, ak budú krajiny závislé
od súčasného modelu produkcie potravín čeliť rovnakým problémom v časoch
dlhovej krízy.
Mnoho ľudí sa kvôli zabezpečeniu potravín a vyšším príjmom
v oblasti poľnohospodárstva presťahovalo z miest na vidiek. Platy
skúsených farmárov stúpli na úroveň porovnateľnú s príjmami inžinierov
a doktorov (Heinberg, 2011, s. 49). Pestovanie plodín pre obyvateľstvo
a export vyžaduje väčšie plochy, ako v industriálne zameraných
krajinách a farmy celkovo zaberajú väčšiu plochu. Obyvateľstvo si zeleninu
pestuje svojpomocne. Kuba v súčasnosti časť produkcie exportuje a to
hlavne citrusové ovocie a produkty cukrovej trstiny. Väčší počet
obyvateľov sa podieľa na produkcii potravín. Množstvo ľudí pracujúcich
v tomto sektore je medzi 15-25 %.
Pokračovať na ďalšej kapitole: Orientácia poľnohospodárstva a potravinového zabezpečenia na nízko-energetický variant
Pokračovať na ďalšej kapitole: Orientácia poľnohospodárstva a potravinového zabezpečenia na nízko-energetický variant
Moje svedectvo Ahoj všetci. Som tu, aby som dosvedčil, ako som dostal svoju pôžičku od pána Benjamina po tom, čo som niekoľkokrát požiadal rôznych poskytovateľov pôžičiek, ktorí prisľúbili pomoc, ale nikdy mi ju neposkytli. Až kým ma môj priateľ nepredstavil pánovi Benjaminovi Leeovi, ktorý mi sľúbil, že mi pomôže, a skutočne tak urobil, ako sľúbil, bez akejkoľvek formy oneskorenia. Nikdy som si nemyslel, že stále existujú spoľahliví poskytovatelia pôžičiek, kým som sa nestretol s pánom Benjaminom Leeom, ktorý skutočne pomáhal s pôžičku a zmenil moje presvedčenie. Neviem, či nejakým spôsobom potrebujete skutočnú a urgentnú pôžičku, kontaktujte pána Benjamina prostredníctvom služby WhatsApp + 1-989-394-3740 a jeho e-mailu: 247officedept@gmail.com ďakujem.
OdpovedaťOdstrániť